fredag, april 09, 2010

Rökdebatten.....

I GD idag kan man läsa "Landstingets rökförbud följs inte av alla."
Jag tycker att det är bra att frågan tas upp igen. Om jag kommer till ett sjukhus, förväntar jag mig att slippa röklukt från dem som vårdar mig.
Svårigheten tror jag ligger i att skilja på rök-beteendet och personen som röker. Att det är RÖKEN och röklukten man inte tycker om. Alltför ofta känner jag att den som röker försvarar sin rätt att röka med näbbar och klor. Dock tycker jag att de är ett fåtal av rökarna som beter sig illa. De flesta accepterar att ställa sig utanför busskuren när de röker etc.

Jag tycker att det är bra att diskussionen om en rökfri arbetsplats nu inte bara sker i Landstinget utan att den har blivit mogen även kommunerna.

Dock är Björn Widegren av en annan åsikt "Storasyster Carina ser dig."
Jag håller med Björn och att dessa beräkningar kring vad en rökare kostar ett företag är absurda. Även ickerökare tar pauser eller gör saker som inte "bidrar till firman".
För mig handlar det mer om att vi som inte vill röka skall få ha en rökfri arbetsplats,
dvs slippa sitta på ett möte bredvid en person som just varit på rökpaus och osar rök.
Dessutom tänker jag på alla barn som får en mycket bättre arbetsmiljö om kommunen inför rökfri arbetstid.

Inga kommentarer: